sever

Severská (Nordická) dieta

13.4.2016

Severská dieta je poměrně novým způsobem redukce váhy a vychází z konzumace stravy běžné ve skandinávských zemích, kterou mnoho lidí považuje za velice zdravou. Je však opravdu zdravá a účinná?

Tato dieta vznikla díky spolupráci mezi dánskou restaurací a vědci z univerzity v Kodani. Představena byla na loňském Evropském kardiologickém kongresu v Barceloně, kde ji prezentoval jeden z jejích autorů Meinert Larsen, který tvrdil, že lidé, jež budou dodržovat hlavní zásady této diety, budou mnohem méně ohroženi infarktem a mrtvicí, protože se jim sníží „špatný“ cholesterol. Hubnutí by mělo být vlastně jen vedlejším efektem této „zdravé stravy“.

Nordická dieta doporučuje zejména konzumaci organických (bio)potravin, lokálně vypěstovaných potravin a sezónně vypěstovaného ovoce a zeleniny. Díky ní by tedy měli lidé nejen hubnout, ale dosáhnout i nižšího krevního tlaku, nižší glykemie a pozitivně ovlivnit funkci srdce.

Při Nordické dietě není potřeba počítat kalorie nebo si hlídat porce, jen se musíte držet několika pravidel, která prakticky kopírují stravu skandinávských národů, ovšem bez vlivu Západu (jedí se především celozrnné potraviny, ořechy, semínka, mořské ryby, zvěřina, ovoce a zelenina).

Co byste měli jíst:
lokální, sezónní a organické potraviny
celozrnné potraviny, obilniny, ořechy, semena, luštěniny atd.
zvěřinu či losa
listovou, kořenovou a brukvovitou zeleninu
ryby, které by měly být hlavně tučné (losos, sleď atd.)
houby
menší porce organického masa
drobné lesní a zahradní plody, jablka a hrušky
řepkový olej (nejlépe zastudena lisovaný)
čistou vodu, bylinkové a ovocné čaje

Čemu byste se měli vyhnout:
zpracovaným potravinám
přídatným látkám v potravinách
bílému pečivu
uzeninám
tučným mléčným výrobkům
polotovarům

Nordická dieta v českém prostředí

Tuto dietu je samozřejmě u nás složitější dodržovat, protože některé ze zmíněných potravin jsou poměrně složitě dostupné nebo finančně dost nákladné. Pokuste se alespoň do jídelníčku přidat více ryb nebo mořských plodů, maso losa nahraďte zvěřinou nebo jehněčím a z olejů používejte převážně řepkový, který neobsahuje tolik nasycených mastných kyselin jako třeba olivový olej, a tudíž je vhodnější pro správnou funkci srdce. A zejména omezte konzumaci polotovarů, dochucovadel, uzenin a smažených jídel.

Co vše má vliv na hubnutí?

Zjisti, jak tvé tělo funguje